کل نماهای صفحه

۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

دست(2)



























حدود سي سال پيش از مقابل دانشگاه يه كتاب كوچيك خريدم به اسم اريگامي.

اريگامي (كاغذ و تا) هنرژاپني بود. اين كتاب تقريبا تمام وقت من رو در مدت يك ماه اشغال كردو من رو تحت تاثير خودش قرار داد.

تو مقدمه ي كتاب نوشته بود.يه پزشك متخصص و جراح قلب ژاپني داشت براي بچه ي خودش با كاغذ اشكالي رو درست مي كرد. يه امريكايي كه مدير شركت تبليغاتي سيگار هاي مارلبرو بود بهش اعتراض مي كنه و مي گه چرا شما وقت گرانبهاي خود را صرف اين بازيچه ها مي كنيد؟!

اين مقدمه ي جالب منو ميخكوب اين كتاب كرد. مدت يكماه همه ي اشكال كاغذي رو با دقت ساختم واز اين هنر زيبا و جالب به حيرت افتادم.البته تو دوران كودكي يه چيز ايي با كاغذ درست مي كرديم .ولي فكر نمي كردم تو يه نقطه از دنيا تا اين حد روي اين هنر كار كرده باشن. خلاقيت ، تخيل و معماري ظريف اين اشكال براي من بسيار جالب بود.كار كرد و مهارت انگشتان تو اين هنر بي نهايت موثر بود.

به اين كار علاقه مند شده بودم ولي در اون ايام هر چقدر جستجو كردم كتاب ديگه اي پيدا نكردم .تواين سالها گهگاه با كاغذ براي بچه ها يه چيزايي كه يادم مونده بود درست مي كردم. بچه ها هم از اين كار خيلي خوششون مي اد. اخيرا به اين فكر افتادم تا از اينترنت كمك بگيرم و ببينم تو اين سالها كه من از اريگامي دور افتادم چه اتفاقاتي افتاده.نتيجه ي كار حيرت آور بود.

جستجو روي كلمه يorigamiنتيجه اش معرفي 9490000سايت بود و از اون جالب تر كلمه ي اريگامي نتيجه اش معرفي 3610000 سايت بود.

يعني اينكه هنر ياد شده تو ايران هم از اقبال خوبي بر خوردار بوده.

***

هنر اريگامي رشد زيادي كرده و اشكال زيادي با طراحي و معماري پيچيده درست شده.

چند روزي راجستجو كردم سايتهاي زيادي رو پيدا كردم. و كتابهاي زيادي روبررسي كردم و دوباره كار رو شروع كردم. واقعيت اين بود كه اريگامي خيلي پيشرفت كرده بود. پيدا كردن نقطه شروع قدري مشكل بود. ولي من تقريبا سرنخ ها رو پيدا كردم و مسير را تا حدي هموار كردم

و مي خوام طي چند پست براي شما بنويسم.

به نظر من اريگامي علاوه بر تقويت مهارت انگشتان و قوه ي تخيل نقش خوبي در ايجاد آرامش دارد.

اگه شما هم به اين كار علاقمند هستيد مي تونيد كار را شروع كنيد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر