کل نماهای صفحه

۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

خون پاش و نغمه ريز

رضايت مشتري

يكي از مباحثي كه در سالهاي اخيردر حوزه هاي مختلف، توليد و ارايه خدمات مطرحه ، رضايت مشتريه.

در بخش كالاو توليد

تا حالا شده كالايي بخريد ولي از كيفيت اون ناراضي باشيد. هم پولتون ازدستتون رفته هم يه جنس بنجل گرفته ايد و به آشغال هاي خونه اضافه كرديد.نه وقت و حوصله داريد اون رو پس بديد.نه فروشنده اون رو پس مي گيره.هم پولتون رفته هم وقتتون رو از دست داديدو هم اعصابتون خرد شده.

در بخش خدمات

شده تا حالا به اداره اي مراجعه كنيدو از اين ميز به اون ميز سرگردان باشيد. هيچكس جوابگوي شما نباشه. همه سگرمه ها تو هم! مثل اينكه ارث پدرشون رو خورديد. برو فردا بيا مسئولش امروز مر خصيه! نيست. رفته نماز. يه ساعت ديگه بيا. رفته ناهار نيم ساعت ديگه بيا. مسئول تو جلسه س و.....

جاهاي ديگه براي اينكه به سود و منافع بيشتري دست پيدا كنن يه روش مطمئن پيدا كردن و اون كسب رضايت و خشنودي مشتري در بالاترين حد ممكنه.

يعني اونها به اين نتيجه رسيدن زماني منافعشون در بالاترين حد ممكن تامين مي شه كه مشتري از خريد ش يا از خدمتي كه بهش ارايه ميشه رضايت كامل داشته باشه.

به نحوي بهش خدمت رو ارايه بديم كه هميشه به يادش بمونه.و براي هميشه به ما وفادار بمونه.

و نا خودآگاه در مراجعات بعدي به سراغ ما بياد

اونا كاملا به اين قضيه اعتقاد دارن. نمونه اش همين موتور جستجوي گوگله.طي مدت زمان نسبتا كوتاهي كه از راه اندازيش گذشته بيش از سه ميليارد بار بهش مراجعه شده. يا شركت تويوتا بزرگترين توليد كننده اتومبيل از اين روش استفاده مي كنه.

براي شركت هاي موفق، فروش كالا پايان كار نيست. بلكه ابتداي راه است.چون تعامل مشتري با كالا يا محصول از اين نقطه شروع مي شود.

الان توي همه سمينارها و كتابها روي اين موضوع تاكيد مي كنن.وازاون به عنوان يه دستاورد جديد ياد مي كنن.

در اين زمينه مباحث خواندني و بسيار متنوع و مفصلي وجود داره كه مي شه بهشون مراجعه كرد.

***

تو مسافرت به يه شهر كويري از مغازه اي دوكيلو خرما مي خواستم.صاحب مغازه پيرمردي خوش برخورد بود.سرمغازه دارشلوغ بود.

سرتاس رو گرفتم خرما ها ريختم تو كيسه و گذاشتم توترازو،50گرم كم بود گفت باز هم بريز.

چند تاي ديگه ريختم. 5 گرم كم داشت صاحب مغازه گفت باز هم بريز.مواظب باش كم نباشه زيادتر شد مهم نيست.

قديميها معتقد بودن بايد كالا رو چربتر بكشن.و بااين كار معامله رو كاملاحلال كنن و احيانا حقي از مشتري نزد اونا نمونه.

***

آقاي ديزاني هميشه مي گفت ما نبايد تو محصولي كه ارايه مي ديم آب قاطي كنيم و سر مخاطب رو كلاه بذاريم.

من بيش از يكسال هنرجوي دف آقاي ديزاني بودم ودر شناخت ريتم استفاده فراواني بردم واطلاعات خوبي كسب كردم.

در كلاس درس ايشون بهره من بيش ازآانچه بود كه انتظار داشتم.

خوب اين همون مشتري مداريه.يا كسب رضايت مشتري.

خوش برانيم جهان در نظر راهروان

فكر اسب سيه و زين معرق نكنيم

***

الان تو سايت ها آثار موسيقي رو براي دانلود مي ذارن.يعني روز اول عرضه ي يه البوم موسيقي، اون رو براي دانلود مي ذارن توسايت ها.

ما كپي رايت نداريم.اين كار بسيار ظالمانه است و كمر اقتصاد موسيقي رو مي شكنه. كم مشكل تو زمينه موسيقي داريم اين هم شده غوز بالا غوز.

بعضي ها مي نويسن اگه از موسيقي كه دانلود مي كنيد خوشتون اومده حتما اونو بخريد تا حقوق صاحب اثر هم رعايت بشه.

شايد اين منصفانه تر باشه.

بهر حال اين هم يه كالاست . شما البوم موسيقي رو مي خريد. ولي اون رو دوست نداريد. اين همون كالايي هست كه شما پول داديد ولي رضايت شما رو جلب نكرده.

چندي پيش يه البوم رو تو سايتها ديدم به اسم

خون پاش و نغمه ريز

اسمش يه كم عجيب بود.




قربان زخمه‌های تو، خون پاش و نغمه ریز
« سبزی پری » است این که زنی، یا « شترخجو » ؟
تو با دو سیم محشر کبری به پا کنی
شش تار خویش من شکنم (یا نه ؟ هان بگو)
از پنجه‌ی تو زخم جگر، خون دل چکان
مضراب من برنجی و مومی است، سیم مو
تو زیر آب می‌بری و می‌دهی به دشت
دارد شتر خجوی تو حکم شتر گلو
استاد بی‌نظیر، حسین سمندری
پر از کدام چشمه و دریا کنی سبو ؟

مهدی اخوان ثالث، فروردین ۶۳، تهران


آلبوم: خون پاش و نغمه ریز
دوتار: حسین سمندری
خواننده: ابراهیم شریف زاده

موسیقی مقامی تربت جام
قطعات: نوائی - مشق پلتان (پیل تنان) - سرو خرامان

من اين البوم رو شنيدم وبه سرعت به مغازه كتابفروشي رفتم و اونو خريدم كاملا راضي بودم .

موسيقي در ناب ترين شكلش در اين آلبوم جلوه گر شده.

قطعه ي سرو خرامان رو بشنويد.

۲ نظر:

  1. درود وصد درود به حاضرين وغائبين. چقدر سايت پربار شده .من خيلي وقت است كه نميتونستم ببينم
    دوستان خبر ناگوار ديگر
    بعداز مشكاتيان-، فرامرز پايورهم امشب رفت
    هنوز فقدان مشكاتيان را باور نكرده بوديم كه پايور هم به او پيوست.
    من ديشب خواب درگذشت يك استاد هنرمند را ديده بودم واز صبح نگران بودم ومرتب در سايتها جستجو ميكردم كه خوابم تعبيير نشود.اما......
    من اون نوار خون پاش نغمه ريز را خيلي وقت پيش شنيدم ومفتونش شدم اما هرچه گشتم براي خريد پيدا نكردم. به نظرم شاهكاري است. مخصوصا حسي كه در نواختنش است.

    پاسخحذف
  2. سلام بر خانم ايازي
    اميدوارم كه دوستان در مراسم روز شنبه براي استاد پايور مشاركت كنن. اين حداقل كاريه كه از دست بر مي اد.

    من يه قطعه ي كوتاه از آلبوم خون پاش و نغمه ريز را گذاشتم. اميد وارم دوستان اون را دانلود كنن و بشوند.

    من كه از شنيدنش بشدت منقلب شدم. و متاسف كه چرا ما اينقدر دير به سرچشمه هاي اصلي موسيقي خودمون دست پيدا مي كنيم.

    من اين قطعه رو به استاد پايور تقديم ميكنم.

    پاسخحذف