کل نماهای صفحه

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

فرزندان سنتور


فرزندان سنتور















طي چند ماه اخير دو تن از چهره هاي برجسته سنتور نوازي از دست رفتند.
در يكصد سال اخير ايشان نه تنها در نوازندگي سنتور،بلكه در جلوه هاي ديگري موسيقي ايراني از جمله گروه نوازي ، آهنگسازي ، پژوهش در موسيقي و آموزش بي نظير بودند.

دو قطعه از نوازندگي اين دو عزيز انتخاب كرده بودم.
1-قطعه ي پوپك سنتور:فرامرزپايور
2- كليپ تصويري قطعه ي خزان
سنتور:مشكاتيان
تنبك:آيين مشكاتيان
دف:بيژن كامكار

















**
*
هر چند هنوز مردم كوچه و خيابان هنرمندان بزرگ خود را نمي شناسند.
اماهزاران كودك و نوجوان كه امروزه سنتور مي نوازند بر يك نكته دلالت دارندو آن اينكه مشكاتيان و پايور زنده هستند.
تا زماني كه انسان هست و عشق هست.

من اين بيت راكه از فردوسي وام گرفته ام به مشكاتيان و پايور تقديم مي كنم:

نميرم ازاين پس كه من زنده ام
كه تخم" نوا" را پراكنده ام


كليپ تصويري نوجوان سنتور نواز


۱ نظر:

  1. در آخرين روز هاي برگ ريزان پاييز پايور هم پرواز كرد.هنر مندان و مردم عاشق درمحوطه تالار رودكي كرد آمده بودند.ترنم مضراب هاي سنتورش بدرقه راهش بود.انچه برايم جالب بود حضور تعدادي از دانش آموزان هنرستان موسيقي دختران در ميان جمعيت بود.من دوست داشتم جمعيت بيشتري در اين بزرگداشت حضور مي داشت. مگر نه اينكه حافظه ي ما مملو از اثار اين بزرگوار است.من در بخش قبلي هم گفتم حداقل كاري كه مي توان انجام داد حضور در اينگونه مراسم است.
    از اين حداقل دريغ نكنيم.

    پاسخحذف